Saturday 3 November 2012

DIARI 25: PENGALAMAN BERAYA DI KEDAH


Cuti hari raya selama seminggu ini saya mengikuti rakan saya iaitu Azza ke kampung halamannya. Kampungnya terletak di kampung Gelong, Jitra, Kedah yang mengambil masa selama 6 jam perjalanan untuk sampai ke sana. Semasa dalam perjalanan ke Jitra saya mendengar kebanyakan orang menggunakan dialek utara yang saya kurang fahami. Setibanya di stesen bas Jitra kami diambil oleh ibu bapa rakan saya. Saya berada di rumah mereka selama seminggu. Keluarganya sangat ‘sporting’ dan bahagia menyebabkan saya berasa seperti berada di rumah sendiri.

Semasa berada di situ saya telah pergi kenduri, berjalan di Jitra, pergi pawagam menonton filem ‘Apa Celop Toqqq’ dan makan di KFC bersama keluarga azza. Saya juga telah bersiar-siar di sekitar kampunnya dengan menaiki motor. Saya berasa gembira kerana ini adalah pengalaman kedua saya menaiki motor. Saya telah mendengar dan mempelajari serba sedikit tentang dialek kedah semasa berada di kampung rakan saya itu. Antara perkataan yang saya pelajari dan ingat ialah perkataan taboh (tumbuk), ceq (aku), sengkak (perut penuh atau terlalu kenyang), mai (datang), coklat (gula-gula), kelik (balik), cemana atau lagu mana (bagaimana), berlemuih (comot), sat (sebentar), la (sekarang), loq laq (tak senonoh), tokak (gigit), ayaq (air), beghaih (beras), kughuih( kurus), tebai (tebal) dan banyak lagi.

Beraya di kampung orang lain merupakan satu pengalaman yang indah. Kita dapat mempelajari tentang budaya hidup mereka dan mempelajari bahasa yang mereka tuturkan. Disamping mendapat keseronokan kita juga dapat mempelajari bahasa baru. Walaupun penggunaan bahasa Melayu standard kurang digunakan di kampung itu tetapi masyarakatnya hidup bahagia.

Penggunaan bahasa Melayu standard dalam kalangan masyarakat dapat dipupuk sekiranya masyarakat itu sendiri mempunyai minat dan kesedaran tentang pentingnya menggunakan bahasa Melayu standard. Bahasa Melayu standard penting sekiranya mereka hendak memohon pekerjaan dan berjumpa dengan orang yang berbeza negeri dan bahasa disamping memudahkan pemahaman orang lain tentang percakapan kita. Hal ini demikian kerana bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan Malaysia yang difahami oleh semua rakyat Malaysia.

No comments:

Post a Comment