Sunday 14 October 2012

DIARI 13: PERBEZAAN MAKSUD “SIKAT” MENGIKUT MASYARAKAT TERENGGANU DAN SABAH.


Perkataan “sikat” membawa makna yang berbeza bagi sesebuah masyarakat. Bagi masyarakat di semenanjung seperti Terengganu “sikat” membawa maksud alat yang digunakan untuk menyikat rambut manakala bagi masyarakat sabah pula pengertian “sikat” adalah alat yang digunakan untuk menyikat kain. Pengertian yang berbeza ini membawa kepada pemahaman yang berbeza kepada seseorang itu.

Contohnya, keadaan rakan saya dirumah yang berasal daripada Terengganu dan Sabah. Pada suatu hari rakan yang berasal daripada Terengganu datang ke bilik untuk meminjam “sikat” daripada rakan yang berasal daripada sabah itu. Dia memberikan berus kain atau sikat kain  kepada rakan Terengganu tersebut. Rakan Terengganu pun berasa kehairanan kerana sebenarnya dia mahu meminjam sikat rambut bukannya sikat kain.

Oleh itu, bagi memudahkan pemahaman seseorang yang berbeza negeri ini, bahasa Melayu asli haruslah digunakan. Perkataan “penyikat rambut” haruslah digunakan bagi memudahkan semua orang atau masyarakat untuk memahaminya.  


No comments:

Post a Comment