Monday 15 October 2012

DIARI 14: MAJALAH UJANG


Saya telah membaca majalah lawak antarabangsa iaitu “majalah ujang” keluaran september 2012. Majalah ini banyak mengandungi unsur-unsur humour ataupun jenaka dan pembaca yang membaca akan ketawa tidak kering gusi. Terdapat juga pembaca yang ketawa sendiri apabila membaca dan orang yang melihatnya akan ingat pembaca itu gila. Majalah ini banyak mempamerkan kisah-kisah yang berlaku dalam kehidupan kita dan terdapatnya bahagian ilmu pengetahuan. Antaranya, bangunan paling luas di dunia, 7 konsep taman bunga paling indah di dunia dan teka silang kata.

Dalam majalah ini terdapat juga beberapa kesalalahan bahasa seperti penggunaan bahasa slanga iaitu “relax bro”, “pehal nie” dan “hambik kau”. Selain itu penggunaan singkatan perkataan seperti “kat”, “tau”, “takde” dan “ko”. Kesalahan ejaan juga ada terdapat dalam majalah ini iaitu “kawin”, “ilang” dan “bizi”. Kata ganti diri yang digunakan juga bersifat agak kasar seperti “woi”, “diorang”, “wey” dan “hoi”. Terdapat juga penggunaan bahasa inggeris seperti “try testing skill”, “free style” dan “racing block”.

Bahas Melayu secara keseluruhannya sepatutnya digunakan di dalam majalah ujang ini bagi mempuk minat pembaca terhadap bahasa Melayu.  

No comments:

Post a Comment