Saturday 6 October 2012

DIARI 8: KELAS SILAT


Pada hari ini kelas kokurikulum iaitu silat cekak Malaysia berjalan seperti biasa. Kelas bermula pada jam 8 pagi. Setelah habis latihan, tenaga pengajar kami memberikan sedikit maklumat tambahan berkaitan dengan silat cekak ini. Semasa dia sedang bercakap di hadapan, terdapat dua orang pelajar lelaki bercerita di belakang. Tenaga pengajar tersebut berhenti bercakap sebentar dan menyambung percakapannya dengan mengatakan bahawa perbuatan kedua-dua pelajar lelaki tersebut adalah tidak beradab dan tidak menghormati orang lain yang sedang bercakap di hadapan .

Pelajar tersebut juga menggunakan perkataan “eh” semasa memanggil rakannya. Kata ganti nama diri tersebut dianggap tidak beradab kerana mereka seharusnya menggunakan kata ganti nama diri seperti “awak” dan “saya” walaupun semasa berbual bersama rakan sendiri. Hal ini bagi membiasakan mereka untuk menjaga adab semasa bercakap bersama orang lain.

 Pelajar tersebut juga tidak mengucapkan kata maaf kepada tenaga pengajar tersebut, sebaliknya hanya tersenyum tanpa rasa bersalah. Dia seharusnya memohon maaf bagi menunjukkan rasa hormat kepada tenaga pengajar tersebut dan sebagai tanda tidak akan mengulangi kesalahan yang sama. 

No comments:

Post a Comment